Imao sam priliku u prethodnih mesec dana da porazgovaram sa raznim ljudima „dobrih namera“. Govorim o imućnijim vlasnicima beogradskih lokala, o nekoliko direktora kulturnih ustanova i svima ostalima od kojih sam dobio odgovor na mejl, a za koje sam smatrao da mogu pomoći kada sam im pisao.
Kao što većina zna, imamo onaj event 21. i 22. februara, i kao što većina ne zna, organizovati bilo šta alternativnije kod nas uporedio bih sa onom okruglom kamenom gromadom, planinskom strvinom i Sizifom. Otud i moja očajnička pisanja optimističnih i entuzijastičnih mejlova i obraćanje beogradskoj aristokratiji.
Bilo da su kompanije, vlasnici prostora, centri kulture, ili jednostavno jako bogati biznismeni, bez ikakvog odstupanja, potencijalne sponzore mogu podeliti u četiri tipične grupe.
Prva, većinska grupa i ona čija mi „korpa“ nekako najlakše padne su oni sponzori koji jednostavno ne odgovore na mejl. Da se razumemo, imao sam priliku i ranije da pišem različitim sponzorima, što za plesni klub, plesne kampove koje organizujemo, što za biciklistička pedalanja koja sam vozio. Hoću reći, znam da bar pri obraćanju ne grešim nigde, ali neki ljudi jednostavno ne žele da te udostoje odgovora. To je skroz u redu, jer svakako mi je ćutanje uvek bio najlegitimniji i najkorektniji način kuliranja, ma šta god da je u pitanju. Čak sam posebno cenio retke ljude koji sami shvate kada jednostavno nisu poželjni.
Uglavnom, tu je i ona druga grupa sponzora. „Da si se samo malo ranije javio“, grupa sponzora. Kulturni odjeb. To su oni kod kojih koliko god meseci ranije najavio svoj event, uvek kažu da si se kasno javio, ili da im se javiš mesec dana pre dešavanja, pa ti tad kažu da si se kasno javio. Oni baš gotive „sve to“ što mi radimo, ali su igrom slučaja eto baš nedavno imali nepredviđene troškove, krizu, kampanju, pa te lepo zamole da se javiš sledeći put. Da te još finije šutnu.
Treća grupa – jajare. Pri apliciranju i obraćanju potencijalnim sponzorima posebno ću upozoriti na ovu grupu ljudi. Na prvi pogled deluju kao prilično kul gospoda, odgovore na mejl, zovu telefonom, često ugovore i sastanak. Tek onda kada postane kasno, ili za malo pa kasno u mom slučaju, shvatite o čemu se tu u stvari radi. Klasične mufljare najpre obećaju sve što poželite – najbolje uslove poslovanja, podršku, razumevanje za mlade entuzijaste, a onda kada vide da vas drže u šaci pokušaće da vas izmuzu do kraja i okrenu apsolutno u svoju korist! Najpre će izbegavati ugovore, dodavati izmišljene teze koje su kobajagi pomenute u prvobitnom dogovoru, sve do iznuđivanja novca, vršenja pritiska na vaše odluke, gaženja i izvrtanja reči.
Učiniće sve da zarade na vama.
Moj savet bi bio da “kada vidite da vas neko farba“ bežite glavom bez obzira! Najgore što možete uraditi je, da u nemoći i nedostatku vremena da bilo šta promenite, sklapate pakt za đavolom, pristajete na njihove uslove i gotovo sigurno odlazite u debeli minus nakon event-a.
I ostaje nam poslednja ekipa sponzora, retka, najređa četvrta grupa. Ko polarna sova – retka grupa sponzora. Nažalost najčešće su to oni koji su i sami alternativa i andergraund u svom svetu, pa samim tim i ljudi koji ne mogu baš mnogo da pripomognu, ali svakako najviše žele! Takvi sponzori su bezuslovno spremni da ulete sa čime god treba, uvek možete računati na njih, jednostavno – carevi!
Zato ću na kraju teksta iskoristiti priliku da se zahvalim i carevima koji će podržati naš rođendan.
Pre toga bih voleo da se obratim svim mladim ljudima koji imaju svoje plesne škole, crew-ove, udruženja ili organizacije bilo kog tipa, da se slobodno okuraže i probaju nešto kvaliteno organizovati! Pod tim podrazumevam da svi koji pokušavaju nešto da naprave rade to zbog promocije ekipe, kulture ili plesa, obeležavanja godišnjice ili prosto zarad druženja, a nikako zbog svoje debele zarade jer je to poslednja stvar koju će dobiti od hip hop-a, a prva stvar koju zajednica primeti i ne prihvati.
Prikupljanje sponzora zaista ume da bude naporan i dugotrajan proces, ali nije i nemoguće.
Na kraju, koliko god sam apolitično orijentisan, ipak moram zazvučati malo politički, te apelujem na sve ljude bilo da su plesači, reperi, crtači, skejteri, trejseri, ili bilo kakvom pokretu, subkulturi da pripadaju, da jednostavno podržavaju hiphop i alternativnu scenu jer svaki event zavisi od toga. Od ljudi. A svojim prisustvom, plaćanjem ulaznice i pozitivnom energijom samo možemo doprineti rastu scene i ohrabriti više organizatora za pokretanje sličnih stvari!
Kao što obećah, jedno veliko HVALA našim polarnim sovama među sponzorima, urbanim, alternativnim clothing brendovima Lapot, Over, Talia, Problem i Zla shteku koji po ko zna koji put podržavaju naš event!
Lex